Ota yhteyttä

Paula Seppälä
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
044 237 8081

Miten olla in?

Miten olla in?

| Paula Seppälä | Blogi

Tiedätkö miten jokin asia, paikka tai tuote pääsee sellaiseen asemaan, että se on in? Ei se mitään, en minäkään tiedä. Kyseessä lienee markkinoinnin ikuisuuskysymys, johon yhtä ja oikeaa vastausta ei ole kenelläkään. Nopeasti olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että samat ongelmat ovat ihan kaikilla, oli kyse sitten majoituspalvelusta, kaupasta, ravintolasta, vaatemerkistä tai radiokanavasta. Vaikka tuote olisi kaikin puolin kunnossa, ellei peräti loistava, niin miten saat suuren yleisön ottamaan sen omakseen?

Pelkkä ovista ja ikkunoista työntyvä mainonta ei ole avain ongelman ratkaisuun, eikä siihen kaikilla ole edes varaa. Mutta yllättävän pitkälle silläkin pääsee. Itse olen boikotoinut erästä suurta kauppaketjua jo vuosikausia sen omistajatahon epämiellyttävien aatteiden vuoksi. Sydämestäni toivon, että moni muukin käyttäisi arvojaan perusteena ostopäätöksissään, oli kyseessä sitten kauppa tai tuote. Harmistuneena olen seurannut sivusta, miten ihmiset pitkistäkin matkoista pyyhältävät ostohousut jalassa kauppaan, jonka valikoimista on vetäytynyt jo useampi tunnettu brandi eettisiin syihin vedoten.

Unohdetaanpa nyt kuitenkin suuret ja mahtavat ketjut, jotka voivat halutessaan julkaista omaa lehteä, myydä sekundaa halvalla ja käyttää markkinointiin tsiljoonan. Puhutaan meistä pienemmistä, ihan tavallisista ihmisistä, yrittäjistä ja toimijoista, meistä jotka emme voi, emmekä halua, piiloutua minkään värisen kortin tai palkitsemisjärjestelmän taakse. Miten me pääsemme sellaiseen asemaan, että yleisö ja asiakkaat palaavat kerta toisensa jälkeen luoksemme.

Kokonaisuus. Ratkaisu on kokonaisuus ja maltti. Pidä huolta tuotteesta ja muista arvosi. Jos myyt silakkaa, myy hyvää silakkaa. Et voi korvata silakkaa kuhalla tai myydä pilaantunutta silakkaa. Älä koskaan toimi vastoin arvojasi. Jos kalastus on mielestäsi epäeettistä, älä myy silakkaa ollenkaan. Pidä lupauksesi ja hoida vastuusi. Näillä pääsee jo pitkälle mutta valitettavasti ei vielä lähimainkaan hyvään tulokseen. Markkinointi ei ole kiusallinen turha tai ylimääräinen kulu vaan yksi perusosa menestyvää tuotetta. Tapa, jolla markkinointia hoidetaan, onkin sitten jo ihan toinen juttu. Printti, televisio, radio, some, mainostaulut... valinnanvaraa riittää.

Jos kaikki osa-alueet ovat mielestäsi kunnossa, niin mitä vielä on tehtävissä? No tietenkin tapahtumat! Pitkän ja kuivan korona-kauden jälkeen voi vihdoin tulla ja mennä ja järjestää. Itse olen paininut kanavamme tunnettuus-ongelman kanssa varsinkin Kouvolan seudulla ja päätin, että vuoden loppuun mennessä joka ikinen kouvolalainen tietää, mikä on Radio Kaakko. Joten tervetuloa Elokuussa Kouvolaan ja Kuusankoskelle tutustumaan kanavan jengiin sekä moikkaamaan paikallisia yrittäjiä. Tavoilleni uskollisena eksyin aiheesta: piti kirjoittamani pelkästään tästä tapahtumasta mutta siitä lisää ensi kerralla.

Radio Kaakko goes Kouvola!


Jaa tämä juttu

Lähetä viesti studioon

Risuja tai ruusuja tai biisitoive?
Soita meille studioon numeroon 044 9897 123 tai
laita Whatsapp-viesti numeroon 041 317 9985

Oma Harri
Ennenkuulumattoman kätevää radiomainontaa keveällä hinnoittelulla
Lataa sovellus

© Radio Kaakko. Oikeudet muutoksiin pidetään.